Sunday, September 22, 2013

harapkan pagar, pagar makan padi (kesah 1)


Dalam tak sedar kita menghirup udara serta nafas yang dibius bersama biusan ibarat SELUANG MENCUCUK MATA, PEPET DILUAR RUNCING DIDALAM, BALING BATU SEMBUNYI TANGAN, DALAM MENANG MENJADI ARANG KALAH MENJADI ABU, BAGAIKAN DURI DALAM DAGING, kita telah tewas dalam menampi atas tampian bagi mengasingkan antara dan diantaranya terlepas dalam genggam yang menggenggam tanpa kekuatan yang ada didalam perjalanan diri yang kononnya telah berdiri. Maka lahirlah gugusan penderhaka-penderhaka bersama petualang-petualang yang memasuki menusuk akan akal fikiran serta jiwa-jiwa bersemi didalam kelompok-kelompok yang dikatakan memperjuangkan seni bangsa serta KE-RAJA-RAJA-AN yang ulung lagi ungul ibaratnya SETITIK NILA YANG JATUH DIATAS TEPUAN SUSU, MAKA ROSAKLAH SUSU SEBELANGA.
Dari itu janganlah kamu berpuas hati dan mendabik dada, masih ada lagi dan ramai lagi yang harus di saring untuk mendapatkan TOSAN saringan yang suci lagi bersih. Perhatikanlah wahaiiiiiii para-para penyusun tadbir akan kealpaan kamu dan kelalaian kamu yang menyebabkan kerosakkan serta kemusnahan akan jiwa bangsa kamu sendiri. Maka dari itu, hatta andai kata perosak bangsa yang dahulunya yang kononnya telah mengakui akan dirinya balik ke pangkal jalan, lalu ingin bersama sama menerajui akan gugusan tadbir yang ingin dibina semula. Jangan lah sekali kali kamu menerima akan pujuk rayu serta kemaafan yang lahir dari mulut-mulut penderhaka yang telah mencemarkan dibawah duli mahupun bangsa nenek moyang kamu sendiri. Telah jelas terbukti akan kata celanya yang terdahulu yang sanggup mengherdik dan memfitnah akan kaumnya dahulu, kini ingin berpatah arang kembali kepada kamu semata-mata untuk mencari kelemahan atau kekurangan yang ada didalam kelompok kamu ianya ibarat SENJATA MAKAN TUAN dan akan meracuni pemikiran-pemikiran yang bersih ibarat API DALAM SERKAM. Maka titik tolaknya terpulang kepada kamu untuk memikirkan akan kesejahteraan yang akan kita bina demi menyelamatkan titipan keramat atas warisan yang tercinta.
Dari itu sewajib sekeras-kerasnya kita menolak akan penderhaka-penderhaka ini daripada diberi ruang untuk kembali kepada ketadbiran gugusan bangsa yang kita hormati dan sayangi selama ini. Maka dari itu, persatukan lah hati jiwa dan nurani bagi menghukum mereka-mereka ini daripada terus BERMAHARAJALELA mengagong-agongkan penderhaka menjadi pahlawan. Maka tariklah akan kekebalan yang ada disertai dengan hukuman yang setimpal yang mencemar akan ketuanan RAJA-RAJA MELAYU yang telah dipersetujui akan perlembagaan serta kekeramatan daulat yang dititipkan atas JUNJUNGAN yang di sanjung tinggi.


Sudah tahu, memberi tahu.
Maka yang sudah berAKAL menentukan AKAL.
Apabila penuh AKAL, dia akan mengAKAL.

Umpama bicara pantun;
BUAH CEMPEDAK DILUAR PAGAR,
AMBIL GALAH TOLONG JOLOKKAN,
SAYA BUDAK BARU BELAJAR,
KALAU SALAH BICARA TOLONG AJARKAN.

Bukannya kurang ajar, biarlah ajar kepalang ajar.
Maka berhati-hatilah dalam bicara hati.


BANGKITLAH WAHAI KAUMKU!!!
BANGKITLAH WAHAI KAUMKU!!!
BANGKITLAH WAHAI KAUMKU!!!
WAHAI KURSANI BANGSAKU,
KURSANI YANG BERANI,
YANG MENEGAKKAN ILMU YANG BENAR…..

No comments:

Post a Comment